Obec Margecany a bývalú obec Rolová Huta spája jeden slovenský unikát – najdlhší 430 metrov dlhý jednokoľajový železničný tunel. Margeciansky, nazývaný aj Starý bujanovský tunel bol postavený v druhej polovici 19. storočia pre železničnú dopravu ako súčasť Košicko-bohumínyskej železnice. Do prevádzky bol uvedený už v roku 1872 a svojmu účelu slúžil až do konca druhej svetovej vojny, kedy ho ustupujúce nemecké jednotky poškodili. Po jeho vyradení v roku 1955 bol nahradený Bujanovským tunelom, ktorý je – s dĺžkou 3410 metrov – najdlhším dvojkoľajovým železničným tunelom na Slovensku. Po odstránení koľajníc bolo dno tunelovej rúry vybetónované a dnes slúži ako cestný tunel, ktorý využívajú autá, cyklisti, ale aj peší turisti.
Tunel je výnimočný tým, že takmer polovicu z celej dĺžky tunelovej rúry tvoria iba opracované skaly, čím získava ohromujúci, priam až masívny prírodný nádych.
Nachádzajú sa v ňom 3 bezpečnostné výklenky, umiestnené striedavo po jeho stranách, v ktorých sa bolo možné ukryť pred vlakom. Práve jeho výnimočný interiér bol dôvodom, aby sa z tunela stala “otvorená geléria” a do jeho vnútra sa dostalo svetlo. Vďaka podpore Košického samosprávneho kraja a programu Terra Incognita sa podarilo tunel dočistiť, odvodniť, vyriešiť jeho osvetlenie a pre návštevníkov, ktorí nevyužijú prehliadku so sprievodcom, nainštalovať na vstupnom portáli tabuľu s informáciami o histórii a technických parametroch tunela.
Podpora 10.000 € bola využitá na to, aby tajomnú atmosféru tunela mohol zažiť každý. Celý projekt Margeciansky tunel a otvorená galéria je skvelým príkladom toho, ako sa dá stará technická pamiatka premeniť na históriou nabitý priestor, ktorý môže v budúcnosti slúžiť na ďalšie zaujímavé podujatia a okrem iného vás počas horúcich dní poriadne schladí.
Ďalšími významnými technickými pamiatkami na Trati družby sú železničný most Ružínsky viadukt a najkratší dvojkoľajový tunel na Slovensku – Ružínsky tunel s dĺžkou 131 metrov.
Vďaka podpore Košického samosprávneho kraja a programu Terra Incognitasa podarilo tunel dočistiť, odvodniť, vyriešiť jeho osvetlenie a pre návštevníkov, ktorí nevyužijú prehliadku so sprievodcom, nainštalovať na vstupnom portáli tabuľu s informáciami o histórii a technických parametroch tunela.