Zemplínske múzeum v Michalovciach, ktoré od roku 1957 sídli v bývalom sídle šľachtickej rodiny Sztáray, už takmer 60 rokov plní svoje nezastupiteľné poslanie v edukačnej, osvetovej i kultúrnej oblasti a obohacuje tak duševné bohatstvo nielen stálych obyvateľov mesta a jeho susedstva, ale aj početných návštevníkov regiónu. Pre Zemplínske múzeum a mesto Michalovce sú kľúčovými osobnosťami z hľadiska ich významu dvaja členovia grófskeho Sztáray, maliar Zemplína T. J. Mousson a stredoveký šľachtiv Albert z Michaloviec.
Predstavitelia šľachtických rodov zohrávali v dejinách nášho regiónu veľmi významnú úlohu. Dôležité postavenie v našom regióne mala v období stredoveku rodina šľachticov z Michaloviec (Nagymihályovcov). Azda najvýznamnejším predstaviteľom spomínaného rodu bol Albert z Michaloviec (alebo aj Albert Užský či Albert Viniansky) – v stredoveku jedna z najvýznamnejšia osobnosť Michaloviec ale aj celého Zemplína.
Teodor Jozef Mousson maliar a umelec, spojil 33 rokov svojho života s Michalovcami. Dokonca získal prívlastok „maliar zemplínskeho slnka a ľudu”. Bol jedným z prvých maliarov, ktorý sa vo svojej tvorbe venoval Zemplínu. Bol jeho zanieteným obdivovateľom. Jeho pôsobenie v Michalovciach je úzko späté s grófskou rodinou Sztáray, ktorí mu zdarma prenajali vilu na Hrádku a boli obdivovateľmi jeho tvorby.
Vytvorila sa dlhodobá galérie ,,pod holým nebom“ vo forme umeleckej expozície, ktorej obsahom sú historicko-kultúrne informácie týkajúce sa výnimočných osobností miestnych dejín – Imricha Sztáray a Irmy Sztáray – ktorá sa stala súčasťou cyklických ,,Špacirok po varošu“. Navyše vznikol bulletin, venovaný galérii a ňou prezentovaným osobnostiam.
Rod Sztáray je šľachtický rod, ktorý sa od 18. storočia spája s miestami nášho regiónu a kaštieľom, v ktorom múzeum sídli. K navýznamnejším osobnostiam patrili Imrich Sztáray (1698-1769) a Irma Sztárayová.
Hlavným cieľom projektu bolo sprístupniť život a dielo osobností z histórie mesta Michalovce širokej verejnosti. Zabezpečiť šírenie informácií z histórie mesta novými atraktívnymi metódami propagácie, zvýšiť informovanosť o histórii mesta, zvýšiť konkurencieschopnosť mesta prostredníctvom využitia jeho potenciálu v cestovnom ruchu.